Press "Enter" to skip to content

Becurile de la Dendera. Vechile temple egiptene erau iluminate cu becuri electrice?

Sub Templul lui Hathor din Dendera există inscripții care descriu un obiect asemănător unui bec, despre care unii au sugerat că amintește de un „tub Crookes” (un bec timpuriu). În interiorul „becurilor” un șarpe formează o linie ondulată dintr-o floare de lotus (soclul becului).

O „sârmă” duce la o cutie mică pe care zeul aerului este îngenuncheat. Lângă bec se află un stâlp cu două brațe, care este legat de un șarpe, și un babuin care poartă două cuțite. S-a sugerat că șarpele reprezenta filamentul, stâlpul djed era un izolator, iar tubul era de fapt un vechi bec electric. Babuinul a fost aparent un avertisment că dispozitivul ar putea fi periculos dacă nu este folosit corect.

Criptele sunt în general considerate a fi depozite și doar câteva sunt decorate. La capătul sudic al templului există cinci cripte subterane. S-a crezut că ele găzduiesc cele mai valoroase statui și obiecte ale templului, inclusiv „ba” din Hathor, folosit în timpul procesiunilor rituale de Anul Nou. O statuetă de aur a lui Hathor stătea într-un chioșc mare format din patru stâlpi de aur, pe o bază de aur și cu acoperiș.

Lenjerie fină atârna de șine de cupru între stâlpi, astfel încât zeița rămânea ascunsă. Conform textelor scrise pe pereți, știm că chioșcul era alcătuit dintr-o bază de aur surmontată de un acoperiș de aur susținut de patru stâlpi de aur, acoperit pe toate cele patru laturi de perdele de in atârnate de tije de cupru. Inscripțiile ciudate se află în cea mai estică dintre camerele mici.

Templul este construit din gresie, dar un bloc mare de calcar a fost instalat în perete ca suprafață pentru sculptură. Acest lucru indică faptul că arhitecții au făcut eforturi pentru a permite producția de sculpturi de calitate bună, ceea ce indică faptul că scenele aveau o semnificație rituală sau religioasă. Nu cunoaștem originea exactă a stâlpului Djed, dar sensul său hieroglific („rezistent” sau „stabilitate” și uneori „coloană”) nu este pus la îndoială. Nu există nicio legătură aparentă între conceptul de „rezistent” și procesul de izolare, dar chiar dacă ar exista, înțelegem că Djed-ul nu ar funcționa ca izolator. Într-un bec, becul de sticlă însuși izolează filamentul și nu este necesară nicio componentă suplimentară.

„Cablul” este descris în textul de lângă reprezentare ca o barjă simbolică a soarelui care se mișcă pe cer (într-o formă care nu este deloc unică pentru aceste sculpturi). Pare a fi puțin exagerat să descrii asta ca pe un cablu, deși presupun că ai putea argumenta că mișcarea soarelui a reflectat mișcarea electricității. Cu toate acestea, „cablul” este atașat la ceea ce susținătorii descriu drept „priză”, dar este de fapt o floare de lotus.

Această floare apare sub această formă în tot Egiptul și este întotdeauna o floare de lotus. Mai mult, textul de lângă reprezentare confirmă că este o floare de lotus.

Sylvie Caulville a lucrat intens la inscripțiile din templu. Ea a sugerat că în sculpturi, Hor-sema-tawy (sau Harsomptus „Horus, unitorul celor două țări”) este reprezentat ca un șarpe, un șoim și ca un copil (Ihy, fiul lui Hathor și Horus din Behedet). Potrivit unui mit, Ihy a luat naștere dintr-o floare de lotus care a înflorit în abisul apos al lui Nun în zorii zilei de la începutul fiecărui an.

Prin urmare, unii sugerează că „becurile” sunt de fapt becuri de flori de lotus, dând naștere mitologic zeului. Un alt panou arată bulbul care se deschide într-o floare de lotus și șarpele stând drept în centru ca o reprezentare a zeului Ihy. Pe peretele sudic al ultimei încăperi, un șoim, precedat de un șarpe, iese dintr-o floare de lotus într-o barcă.

Sylvie Caulville a lucrat intens la inscripțiile din templu. Ea a sugerat că în sculpturi, Hor-sema-tawy (sau Harsomptus „Horus, unitorul celor două țări”) este reprezentat ca un șarpe, un șoim și ca un copil (Ihy, fiul lui Hathor și Horus din Behedet). Potrivit unui mit, Ihy a luat naștere dintr-o floare de lotus care a înflorit în abisul apos al lui Nun în zorii zilei de la începutul fiecărui an.

Prin urmare, unii sugerează că „becurile” sunt de fapt becuri de flori de lotus, dând naștere mitologic zeului. Un alt panou arată bulbul care se deschide într-o floare de lotus și șarpele stând drept în centru ca o reprezentare a zeului Ihy. Pe peretele sudic al ultimei încăperi, un șoim, precedat de un șarpe, iese dintr-o floare de lotus într-o barcă.

Francois Daumas a sugerat că în aceste încăperi începea procesiunea sacră care a avut loc în ajunul primei zile a Anului Nou. Astfel, inscripțiile reprezentau mitul care era sărbătorit. Desigur, miturile nu au nimic de spus în ceea ce privește becurile și nu există dovezi care să susțină utilizarea lor din rămășițe sau din text egiptean. Acest lucru este destul de condamnător, deoarece construirea unor monumente uriașe de piatră a necesitat menținerea unor conturi detaliate și amănunțite, dar nu există nicio înregistrare a dispozitivelor electrice sau a mișcării materiilor prime pentru a le crea. Unii nu sunt încă dispuși să renunțe complet la ideea becului Dendera. În loc să susțină că egiptenii foloseau becuri în condiții normale, ei sugerează că preoții au efectuat un ritual care crea o cantitate mică de lumină în timpul sărbătorilor de Anul Nou.

Susținătorii cred că reliefurile descriu un proces în trei etape; mai întâi „becul” este susținut de o figură îngenunchiată, făcând să iasă trei „valuri” din șarpe, apoi „becul” este susținut de un stâlp Djed care face să iasă patru „valuri” din șarpe, în cele din urmă „becul” este plasat împotriva un stâlp vertical Djed care provoacă cinci „valuri” să emane din corpul șarpelui. Se crede că valurile sunt dovezi ale unui proces vibratoriu care crește în frecvență pe măsură ce scenele progresează.

Aceasta este cu siguranță o teorie mai creativă, care evită cu grijă lipsa oricărei dovezi susținând că ceremonia a fost rituală și secretă. Problema rămâne că toate elementele sunt cunoscute a avea semnificații specifice din numeroase alte surse, iar textul confirmă acele semnificații. Cu toate acestea, este încă posibil ca preoții să fi codificat un sens mai profund în text și basoreliefuri.

sursa: ancientegyptonline.co.uk

Comments are closed.